فوايد تست نوار عصب و عضله چيست؟

از آنجايي كه اعصاب بدن، به عنوان توليدكننده الكتريسيته براي انتقال پيام‌ها بين مغز و اندام‌هاي ديگر محسوب مي‌شوند، در نتيجه انتقال پيام براي احساس‌ گرما، سرما، درد، سوزش و... توسط عصب‌ها انجام مي‌شود. دستورات مغز به اندام‌ها نيز توسط اين عصب‌ها صورت مي‌گيرد. اين پيام‌ها به صورت امواج الكتريكي در طول عصب جريان پيدا مي‌كند. زماني كه انتقال پيام با مشكل مواجه شود و يا عصب‌ها مختل شوند، براي تشخيص عملكرد و اختلالات عصب‌هاي بدن، از نوار عصب و عضله استفاده مي‌كنند.

 

 

نوار عصب و عضله دو قسمت دارد:

نوار عصب:

در نوار عصب، عصب‌هاي حسي و حركتي هر كدام جداگانه بررسي مي‌شوند.

براي بررسي عصب حسي، تنه عصب با تحريكات الكتريكي ضعيفي تحريك شده، پاسخ حاصله، به كمك الكترود برداشت كننده از سطح پوست برداشت مي‌شود و نتايج به دست آمده با داده‌هاي نرمال و نيز با نتايج سمت مقابل در صورت سالم بودن، مقايسه مي‌شوند. براي بررسي اعصاب حركتي، مجددا تنه عصب مشابه عصب حسي تحريك شده، پاسخ ايجاد شده، از سطح عضله مورد نظر برداشت مي‌شود و با داده‌هاي نرمال و نيز سمت مقابل مقايسه مي‌شود.

 

نوار عضله يا الكتروميوگرافي:

در نوار عضله با استفاده از يك الكترود سوزني ظريف، فعاليت‌هاي الكتريكي ماهيچه در حالت‌هاي مختلف اعم از استراحت و فعاليت مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. نوار عضله نياز به همكاري كامل بيمار دارد تا در زمان مناسب عضله را منقبض يا شل نمايد. هرچه همكاري بيمار بهتر باشد، نوار عضله سريعتر انجام مي‌شود و ناراحتي ناشي از انجام آن به حداقل مي‌رسد.

 

نوار عصب و عضله در حقيقت ادامه معاينه باليني بيمار است و پزشك، بعد از اخذ شرح حال و معاينه باليني دقيق اقدام به انجام آن مي‌نمايد.

براي آشنايي با هزينه تست نوار عصب و عضله در سال 1401 اينجا كليك كنيد.

فوايد تست نوار عصب و عضله چيست؟

به طور كلي از فوايد نوار عصب عضله مي‌توان تشخيص علل موارد زير را نام برد:

 

  • خارش، بي حسي و ضعف عضلاني
  • درد يا گرفتگي عضلاني
  • فلج
  • اختلالات عضلاني
  • انقباض غير ارادي عضلاني
  • اختلالات مربوط به ناتواني نورون‌هاي عصبي در ارسال سيگنال‌هاي الكتريكي به اندام مورد نظر
  • راديكولوپاتي

در زمان انجام تست نوار عصب عضله چه نكاتي را بايد در نظر داشت؟

1. انجام تست نوار عصب عضله وابسته به نوع تست درخواستي پزشك معالج زماني 45 دقيقه تا 2 ساعتي به خود اختصاص خواهد داد؛

2. پس از انجام تست توصيه مي شود انتهاي اندام نظير دست ها و پاها را گرم كنيد؛

3. هيچ شي فلزي مانند دستبند يا انگشتر به همراه نداشته و نسبت به خاموش كردن وسايل الكترونيك خود اقدام كنيد؛

4. در صورت ابتلا به بيماري هاي عفوني چون ايدز، هپاتيت، بيماري هاي خوني، نارسايي كليه و كبد و بيماري هاي قلبي، بهتر است حتماً قبل از انجام تست اين موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد.

5. در صورت مصرف داروهايي مانند هپارين، وارفارين و يا پلاويكس نيز حتماً با پزشك مشورتي داشته باشيد؛

6. در صورتي كه انجام تست نوار عصب عضله توسط پزشكي متخصص و به وسيله سوزن هايي باكيفيت انجام شود اين تست درد خاصي نداشته و تنها ممكن است كمي جاي سوزن ها سوزش يا دردي جزئي به همراه داشته باشد؛

7. اين تست عضله فاقد عارضه مي باشد و هر فردي اعم از بيمار قلبي، خانم هاي باردار و افراد كه در بدن داراي فلزي هستند به راحتي قادر به انجام اين تست مي باشند. در واقع اين تست هيچ منع و محدوديتي از اين بابت نخواهد داشت.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.